Friday, October 30, 2009

lukten av lavendel



 
Jeg har lenge tenkt på å lage lavendelposer, helt siden noen stygge små vesener gjorde et kraftig innhogg i ullklærne mens vi bodde i Tyskland. Denne første lille posen er så søt at den bare henger til pynt foreløpig. I tillegg til å spre nydelig duft, er jo lavendel-poser nyttig på flere måter. Foruten å jage vekk møll, sies det at lavendel kan gi bedre søvn, og hadde vi hatt tørketrommel skulle jeg hatt egene lavendelposer for å sette lukt til vasken. Kanskje dette hadde vært en fin julegave!
Snart er jeg ferdig med katastrofe-prosjektet under her (har rettet opp katastrofen!). Gleder meg til å vise det frem. God helg!

My first little lavender sachet. I hope to make many more of these, maybe they can make a nice Christmas gift! It is time to think about gifts now if I am going to avoid the stress before Christmas. Have a nice weekend!

6 comments:

  1. What a wonderful christmas gift!
    Have a nice day with sun and happiness!
    Martha

    ReplyDelete
  2. Nydeleg! Kan ein putte ein heilt vanleg lavendelpose i tørketrommelen altså?

    Ynsker deg ei fin helg! :)

    ReplyDelete
  3. Så herlige lavendeldukker du har sydd, nesten for fine til å putte i en skuff !
    Jeg ante heller ikke at man kunne ha laveldelposer i tørketrommelen, egentlig ganske så lurt ja :)

    Å så må jeg innrømme at jeg ilte inn på Capris å la inn bestilling på den hekleboka, den så nemlig veeeeldig fristende ut.. takk for tipset!

    Ønsker deg ei knakende fin helg :)

    ReplyDelete
  4. Ja, lavendelposer kan brukes i tørketrommelen. Kan nok være lurt å lage en forsterket utgave, med en innerpose og en ytterpose. Lavendelen brukes opp etter noen omganger, ca 8-10 tror jeg. Da kan lukten tilsettes med lavendelolje hvis man vil.

    ReplyDelete
  5. Å, så herlig. Sånt må nok på ønskelisten her i huset også. Inn i klesskapene, for å friske opp duften av Neutral. ;)

    ReplyDelete
  6. Disse var utrolig stilige, Guro :) Er så koselig med lavender, har litt på lur og har gått med planer lenge om å sy lavenderposer - nærmere bestemt "lavendelvingene" i den ene Tilda-boka. I mellomtiden lukter det godt i sysakene mine hehe...

    ReplyDelete

Hei! Takk for at du tar deg tid til å kommentere Ü Det blir jeg så glad for!