Thursday, October 25, 2012

innhøsting + "DIY" (og litt om å få en nøtt i hodet!)


Innhøstingen for oss består normalt av å plukke bær, men i år har vi plukket nøtter og "nøttehatter".  Vi har også plukket kastanjer, og det var nesten med helsa som innsats. Jeg visste ikke hvordan kastanjer så ut med skallet på, men hjelpes! De har jo pigger! Vi var ute og gikk tur, og fant kastanjer langs stien. Vi plukket litt, og så at det antakeligvis snart ville komme litt regn. Da regndråpene begynte å falle, kom det også vindkast, og vi søkte ly under et tre. Plutselig begynte det å hagle kastanjer! Store greier med pigger altså, som haglet fra trærne. Vi måtte bare ta beina fatt og løpe, mens vi beskyttet hodet til ungene Ü Men vi fikk med oss endel kastanjer! 
Men over til nøttene på bildene her. Jeg fikk god hjelp av ungene til å plukke "nøttehatter" fra eikenøtter. Har lenge sett på etsy fin julepynt laget av slike. Hadde aldri trodd at jeg skulle få oppleve å kunne plukke dem selv. Og nå angrer jeg på at vi ikke plukket mer! Men vi har nok til å lage mye julepynt ihvertfall.  Da jeg så at Søstrene Grene hadde fått inn ullkuler i litt dusere farger, kjøpte jeg et lite lager. De er kanskje litt store til formålet, men fargene er så fine!
Så en enkel DIY: "nøttehatter" + lim + ullkuler = pyntenøtter
Dette er absolutt noe som er greit å gjøre sammen med ungene. Mine var ihvertfall veldig glad for å få være med og hjelpe med alt fra innhøsting til liming.
Jeg vurderte litt om jeg kanskje skulle kjøpt fimoleire i fine farger, og lagd kuler som passet, det tror jeg også kunne vært fint!


Jeg var innom Stof2000 og kjøpte litt stoffer. Synes disse småblomstrede er så fine! Skulle gjerne hatt dem i brun/retrofarger også. Og revestoffet var virkelig søtt! Det orange stoffet (under) har jeg fått av J. med bloggen momoko (takk!). Nå gjenstår det bare å finne frem symaskinen Ü




5 comments:

  1. Kjempefine "pyntenøtter", tusen takk for tipset! Her er alt som ligger på bakken akutt nedsnødd, men jeg har en mistanke (håp?) om at det snart kommer til syne igjen...

    ReplyDelete
  2. Det var noen ordentlige søte nøttehattinger:-D Nei, det er ikke akkurat vanlig kost her i polare strøk;-) Kos deg videre med den Københavnske høsten!

    ReplyDelete
  3. Hihi, morsomt å lese om kastanje-eventyret deres. Husker fra Bergen-tia mi at joda, de har pigger på og ser litt rare ut ;)

    Men så utrolig søte nøtter dere har funnet! Og så fotogene sammen med de ullkulene! Fine bilder.

    Her snør det, og stormer og blåser, og sludder osv osv. Vi har allerede vært på første aketur da, stormet opp i lysløypa i går ettermiddag og testet ut den nye gapahuken der. Er en fordel å være glad i vinteren når man bor her :)

    ReplyDelete
  4. Så gøyalt og fint - du er bare så utrolig kreativ!

    ReplyDelete
  5. Thread and glue bound, the pages are lined and fountain pen-friendly. http://6s9z3z7u74.dip.jp http://p2ahvt8iuf.dip.jp http://j7r6towenk.dip.jp

    ReplyDelete

Hei! Takk for at du tar deg tid til å kommentere Ü Det blir jeg så glad for!